روزنامه ای از قدرت و رختنه مایکروسافت و همکاری با دولتایران و کوبا می نویسد
مجله ای از قدرت و رختنه مایکروسافت و همکاری با کشورایران و کوبا میگوید
با گشوده شدن در های بازارکاری بین ایالات متحده و سرزمین هایی مانند ایران و کوبا، محل های فروش این ملت ها آمادهی همکاری با شرکتهای کلان فناوری از جمله مایکروسافت هستند.
تا چندماه قبل،سیلیکون ولی و «وال استریت» به «مایکروسافت» به مانند یک شرکت به اتمام رسیده و محکوم به شکست فکر می کردند. ساتیا نادلا، مدیرعامل این شرکت، کارهای زیادی انجام داده تا این باور را تغییر دهد. هرچند همچنان این ایدهی فراگیر این است که قدرت واقعی در دست شرکتهای نوپاتری همچون «فیسبوک»، «آمازون» و «گوگل» است که برپایهی اینترنت فعالیت میکنند. اما در یک زمینه مایکروسافت همچنان پیشروتر از هر شرکت تکنولوژی دیگری گام بر میدارد؛ دسترسی به بازارهای جهانی.
«ویندوز» برای دههها است که استاندارد جهانی رایانش به شمار میرود و میلیونها نفر در سرتاسر جهان زندگی خود را از راه فروش و ساختن نرمافزار بر پایهی تکنولوژی مایکروسافت میگذرانند. این واقعیت به مایکروسافت پایهی هواداری وسیعی میبخشد و مشتریان زیادی را برای آنها فراهم میکند. این موضوع در کشورهای مختلف نمود پیدا میکند به طوری که در مصاحبهای با «Business Insider» نادلا به این موضوع اشاره کرده که مردم در کشورهایی مثل ایران و کوبا که تا کنون با مشکلات تحریم دست و پنجه نرم میکردند، بلافاصله بعد از باز شدن راههای اقتصادی این دو کشور به ایالات متحده، به او پیام فرستادند و علاقهی خود را برای همکاری با مایکروسافت اعلام کردند:
«ماه پیش درحال مرور کردن ایمیلهایم بودم که پیامی را از فردی در کوبا دریافت کردم. او میگفت فروشنده ویندوز است و از جامعهی بزرگی از کاربران ویندوز در کوبا خبر میداد. به گفتهی او در کوبا از سرورهای بسیاری بر پایهی ویندوز استفاده میکنند. او درخواست کرده بود که به عنوان فروشندهی رسمی مایکروسافت فعالیت خود را ادامه دهد.
همین اتفاق پس از تغییر شرایط ایران نیز رخ داد. مردم ایران تقریبا به شکل یکپارچه از سیستم عامل ویندوز استفاده میکنند؛ مخصوصا وقتی بحث اتوماسیون اداری در میان باشد. ارسال کنندهی پیام میگفت که ما نیازمند به سرمایهگذاری شما در کشور هستیم.
به هر کشوری که میروم همکاران ما در آنجا فعالیت میکنند؛ طراحان نرمافزار آن کشور، کسانی که در خدمات درمانی یا آموزش کار میکنند؛ کسانی که در سیستم حمل و نقل فعالیت دارند؛ همه و همه اتوماسیون خود را بر پایهی تکنولوژی ما طرح ریزی کردهاند.»
به گفتهی نادلا، با اینکه فیسبوک و گوگل نیز دسترسی جهانیِ بالایی دارند؛ به هیچ وجه از چنین شبکهی پایداری از شرکای تجاری برخوردار نیستند که زندگی خود را برپایه محصولات آنها بگذرانند.
نادلا همچنین اشارهای به پروژهی «Loon» گوگل کرد. پروژهای که قرار است دسترسی به اینترنت را از طریق بالون به سرتاسر جهان برساند. وی اظهار امیدواری میکند که با شرکتهای هر کشوری کار کند تا از فضاهای باز سیستم تلویزیونی هر کشور برای دسترسی به اینترنت استفاده کند. نادلا میگوید: «من آیندهی دسترسی به اینترنت را در پرواز دادن بالنها در مرزهای هوایی کشورهای دیگر نمیبینم. بلکه فکر میکنم راهِ بهتر، همکاری با شرکتهای محلی است تا به روشهای کمهزینه برای دسترسی به اینترنت فکر کنند».